Sunday, October 01, 2017

Knedle od starog hleba



U nastavku vas čeka detaljan recept za knedle od hleba - koje služe kao odličan prilog kuvanim mesnim jelima  poput gulaša, a ujedno i kao način da se stari hleb upotrebi, umesto da se baci.

Jesen se, vidim, ne šali. Bez osvrtanja je ispratila leto i ozbiljno se zartčala ka zimi. To baš i nije fer, ali ič se ja tu ne pitam, pa nema vajde ni od očajavanja. Ništa onda. Da se pomirimo sa prilikama i prilagodimo situaciji. Pristavićemo gulaš, mislim da je to pravi način :)

A uz gulaš, šta vi najviše volite kao prilog?

Moj je utisak da je u našem narodu uobičajeno da se uz gulaš služi krompir pire, ili baren krompir, ili kuvana testenina, ostali prilozi se ređe sreću. Volim ja i krompir i testeninu, a volim i da probam nešto drugačije. Meni je, recimo, u ulozi priloga odlična bila mekše skuvana palenta, začinjena limunom i mirođijom, stegnuta pa isečena na kockice, ovako nešto. Ta palenta izvrsno paše i uz neki brudet ili riblji paprikaš.

U Češkoj, Nemačkoj ili Austriji se, recimo, gulaš ne može zamisliti bez knedli. Česi, koliko sam videla, prave neku malo drugačiju vrstu knedli gde se u testo od brašna zamese i komadići starog hleba. Onda formiraju vekne i tako kuvaju, pa posle seku na parčiće. Pravila sam jednim prilikom i ja veknu od starog hleba, ne na taj češki način već po smernicama iz Velikog narodnog kuvara, jeli smo uz ribu i beše baš dobro.

Baš knedle-knedle sam prvi put pravila kad smo istraživali Brankin blog, pa sam isprobala fijaker gulaš sa sve ovim knedlama. Predobro je bilo, još uz malo kiselih krastavčića, mmm... Rekla bih da gulaš voli i tako neki dodatak, u vidu kisele salate. Ona mu fino, odmereno kontrira.

Za sve vas koji niste do sada probali, pa ne znate šta da očekujete - ove knedle su kompaktne i malo "gumene", na onaj pozitivan način, kao al dente testenina, otprilike. Nisu meke kao griz knedle, a nisu baš ni tvrde u pravom smislu reči, mada jesu čvrste.

E pa dobro. Odoh ja sad. Da pristavim knedle, dok se gulaš krčka...



Knedle od starog hleba
recept za štampu

Sastojci:
400 g starog belog hleba bez korice
1 manja glavica luka
100 g pancete, preporučujem Kosmajsku
200 ml mleka
3 jaja
20 g putera
1 veza peršuna
malo brašna

Postupak:
1. Na puteru kratko izdinstati luk (par minuta), pa dodati pancetu iseckanu na komadice i propržiti zajedno dok slanina ne postane hrskava.


2. U manjoj činiji razmutiti jaja viljuškom ili žicom za mućenje, pa naliti mlekom i promešati. Hleb iskidati i preliti tim mlekom. Varjačom "seckati" hleb, da počne da upija tečnost ravnomerno. Dodati iseckan peršun, izdinstan luk sa pancetom, pa sve sjediniti, prvo varjačom, pa rukom umesiti. Uzimati po kašiku smese i među dlanovima oblikovati loptice, a ruke prethodno treba malo nauljiti. Nakon oblikovanja, knedlu ovlaš uvaljati u brašno i ponavljati dok ima smese. Ja sam dobila 20-ak manjih knedli.


3. U široj šerpi ugrejati do vrenja oko 2 litra vode, pa spustiti knedle. Kad voda opet provri sniziti temperaturu. Kuvati oko 15-20 minuta u tiho vrijućoj vodi, poklopljeno.



Napomene:
- Ako planirate da izbacite pancetu, dodajte u mleko i prstohvat soli.
- Poželjno je hleb prilikom mešenja ne pretvoriti skroz u jednoličnu masu, već onako, da ostane i manjih komadića ucelo. Tokom mešenja rukom smesu treba više stezati nego mesiti.

komentara: 6

  1. Ja fakat ali fakat volim knedel. Sada kada ej došlo hladnije vrijeme svako malo ih radim, mi doma čak kupijemo kruh koji ostavljamo da imamo stari kruh za knedle.
    A jako volim i tu smjesu za knedle utisnutu u pelh pored piceka pa pečenju. A korica gore, a dolje isto korisa još i masna od masti od piceka. Ma mljac!

    ReplyDelete
    Replies
    1. To mi ne bi palo na pamet, probam prvom prilikom! :)

      Delete
  2. Dopada mi se recept i ja volim knedle a starog hleba se uvek nadje

    ReplyDelete
  3. Draga Majo, hvala ti na divnim receptima.Uvijek me obraduje novi recept iz tvoje kuhinje. Topli pozdrav :)

    ReplyDelete
  4. Exta probala i evo upravo ih napravila

    ReplyDelete